Zoals het klokje thuis tikt...

Jouw biologische klok

Ouderwets: elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en op hetzelfde moment er weer uit.

Het liefst kort na zonsondergang erin en met de opkomst van de zon weer uit de veren. Als je rond de evenaar woont en de zon dezelfde tijden aanhoud is dat nog mogelijk maar wij, met de wisselingen tussen zomer en winter, hebben daar wat meer moeite mee.

Helemaal in de drukke maatschappij waar wij in leven.

Is dat ritme dan zo belangrijk?

Dat ritme is belangrijk omdat ons hele lichaam daarop functioneert. Het 24-uurs mechanisme en onze lichamelijke masterklok die daar achter zit bepaald welke lichaamsproces wanneer aangaan.

Met onze huidige drukke levensstijl houden we steeds minder rekening met dat natuurlijke bioritme. Onze avonden worden steeds langer door kunstlicht, sporten en laat op de avond eten. Door deze externe factoren wordt ons bioritme en dus de werking van onze lichamelijke processen, continu verstoord.

Dit heeft zijn uitwerkingen op onze gezondheid. De nacht is bijvoorbeeld heel belangrijk voor ons lichaam om zich te herstellen van de dag en afvalstoffen af te voeren.

Odoo tekst en afbeelding blok

Gelukkig zijn er heel veel mogelijkheden hoe jij jouw lichaam hiermee kunt helpen zonder dat we terug moeten in de tijd en met de kippen mee op stok moeten.
Een aantal leefstijl/ en voedingsaanpassingen kan de biologische klok positief beïnvloeden.

- Kom dagelijks in daglicht en maak de nachten donker.

- Neem in je voeding voldoende vezels. Denk dan aan groenten, fruit, peulvruchten, noten en knollen.

- Neem 3 eetmomenten per dag en vind hier een regelmaat in.

- Zorg dat je voldoende beweging krijgt, het liefst overdag zoals in de ochtend of eind van de middag.

- Vermijd in de avond schermen met blauw licht, of stel een avondfilter in op je scherm.

Zorg voor jezelf en support jouw biologische klok!