Groenten en Fruit

Jouw basis

Groenten en fruit is heel belangrijk voor je, dat weten we allemaal natuurlijk. De slogan 2 keer fruit en 2 ons groenten is bij menigeen blijven hangen. Maar lukt het jou? Eet jij dagelijks deze hoeveelheden? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk?

Hierbij wat informatie, want groenten en fruit, dat heb je nodig!!! Het liefst zo puur en onbewerkt mogelijk en uit het seizoen. Denk daarbij aan verse producten en ook aan streek/biologische producten.

 

Waarom groenten en fruit? Deze bevatten heel veel, vitamine, mineralen, vocht en vezels. Allemaal voedingsstoffen die jouw lichaam hard nodig heeft om te kunnen functioneren. Denk maar eens wat jij op een dag allemaal doet. Je leest, je beweegt, je denkt, je ademt. Bij al deze processen zijn voedingsstoffen nodig, zodat jij de energie hebt om dit te kunnen doen. Door zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen kun je zoveel mogelijk lichaamsprocessen ondersteunen. Variatie in groenten en fruit dus. Probeer zoveel mogelijk kleuren op je bord terug te laten komen om jou te voeden.

 

Hoe dan? Eet dagelijks 2 stuks fruit en streef naar 500 gram groenten. Dat is best veel! Maar als je het in je maaltijden verwerkt is het zo weg. Bijvoorbeeld door de helft van jouw maaltijden uit groenten en fruit te laten bestaan: Verwerk een stuk fruit in je ontbijt. Je lunch vul je aan met soep, salade of rauwkost en tijdens het diner neem je een extra schep groeten.
Ook tussendoortjes zijn ideale momenten om fruit en groenten te nemen. Fruit herkennen we daarin vaak wel, dat appeltje tussendoor, maar ook groenten zijn hierin goed toe te passen. Denk aan snoeptomaatjes, minipaprika’s en minikomkommers.

 

Zorg dat je jezelf voed met groenten waardoor jij ook gevuld bent met voedingsstoffen!