Dieet zonder dieet

Jouw basisleefstijl vinden

Volgens het woordenboek is een dieet: Uitspraak: [diˈjet] Verbuigingen: di|ëten (meerv.) regels voor wat je wel en niet mag eten en drinken Voorbeelden: `een dieet van fruit`, `op dieet zijn omdat je veel te dik bent`.


Bij dieten denken we vaak aan alle mogelijke manieren om gewicht te verliezen. Zoals energiebeperkende maaltijden, shakes, repen en jezelf allerlei beperkingen opleggen.

Meestal zijn deze diëten een enorme belasting voor je lichaam. Je mist voedingsstoffen, kan klachten krijgen en uit balans raken. En op het moment dat je ermee stopt, vliegen de verloren kilo’s (en soms zelfs meer) er weer aan voor je er erg in hebt.


Door gezonder te gaan eten, op een manier die bij jou past, met gewoontes die bij jou passen raak je ook je kilo’s kwijt maar dan met de juiste voedingsstoffen en door in balans te blijven. Welke gewoontes je hierbij onder de loep kan nemen en eventueel aan kan passen:

- Neem minder je eetmomenten per dag.

- Eet gezonder op een manier die bij jou past.

- Zorg dat je voldoende water drinkt.

- Kauw je maaltijden goed.

- Neem dagelijks een moment voor ontspanning.

- Luister naar je lichaam zodat je weet wanneer je rust nodig hebt.

- Stop met eten als je voor 80 procent vol zit.

- Neem de tijd om een gewoonte eigen te maken.


Welke aanpassing is voor jou het makkelijkst te nemen? Zorg ervoor dat je die inzet en er een succes van maakt. Daarna neem je de volgende. Al die succesjes bij elkaar zorgen er ook nog voor dat je trots kunt zijn op jezelf waardoor je gemotiveerd door kunt!


Op naar een gezondere leefstijl en gewoontes!

Groetjes Solena